Nieuwsbrief 2022-5

Algemeen nieuws

Van de voorzitter

Voor het bestuur en de commissies van de sectie is het een drukke tijd. Net als ieder jaar wordt teruggekeken naar het achterliggende jaar en worden plannen gemaakt voor de klim- en wandelactiviteiten in het komende jaar. Ook wordt in het najaar, na maandenlange voorbereidingen, het zomerprogramma 2023 voor Bergsportreizen definitief gemaakt, een programma dat steeds meer te bieden heeft aan hutten- en gletsjertochten en basiskampen voor onze doelgroep.

Anders dan in andere jaren komen daar nu twee tijdvreters bij: de nieuwe naamgeving van de sectie en de organisatie van een ‘conditietocht’ in het eerste kwartaal van 2023. Weinigen zullen kunnen overzien hoeveel tijd en inspanning in de afgelopen jaren zijn geïnvesteerd in de voorbereidingen en besluiten over de nieuwe naam NKBV Masters en de positionering van de sectie. Dit alles in nauwe samenwerking met de NKBV en dit alles met als doel de sectie een steviger basis en uitstraling te verschaffen binnen de NKBV. De organisatie van een ‘conditietocht’ beoogt een direct vervolg te worden op het zo succesvolle ‘Fit en Vitaal’ project van een paar jaar geleden. Het is bedoeld voor leden die (weer) bergtochten willen gaan maken, maar onzeker zijn of zij daartoe fysiek voldoende in staat zijn. We weten dat dit onderwerp leeft bij de leden. De tocht in 2023 is een test, die, indien succesvol, ook in de jaren daarna op de agenda zullen staan.

En al deze activiteiten vergen natuurlijk ook bijpassende communicatietrajecten. In de komende maanden zullen berichten over een en ander in de mailbox verschijnen. En zal de website worden geactualiseerd, want dat is natuurlijk nodig na een naamswijziging.

Gelukkig blijft de vertrouwde ‘kwartaalnieuwsbrief’ als gewaardeerd communicatiemiddel gewoon doorgaan. Het zal duidelijk zijn: ook de communicatie commissie is volop actief.

Tot slot wil ik alvast attenderen op de nieuwjaarsbijeenkomst op zaterdag 7 januari a.s. Een mooie gelegenheid om de NKBV-kennissen en -vrienden een goed nieuw jaar te wensen. Door het met een maand naar voren schuiven van de ‘kwartaalnieuwsbrieven’ leent deze plek zich niet meer zo goed voor het overbrengen van die wensen door het bestuur.

En zet ook alvast zaterdag 11 maart a.s. in de agenda. Dan vindt onze jaarlijkse Ledenvergadering plaats. Meer details daarover volgen later.

Jan van Aartrijk

Van de redactie

In de afgelopen periode zijn jullie allemaal geïnformeerd over de nieuwe naam NKBV Masters die de naam NKBV 50 Plus zal gaan vervangen. Niet langer staat het leeftijdscriterium voorop, maar de wensen en mogelijkheden van onze leden. ‘Voor NKBV-leden vanaf 50 jaar biedt de sectie ‘NKBV Masters’ georganiseerde wandel-, klim-, en bergsportactiviteiten aan, waarmee deelnemers samen, binnen de eigen mogelijkheden en wensen, zo lang mogelijk van bergsport kunnen genieten, omdat er keuze is uit activiteiten op elk sportief niveau’. Met onze nieuwsbrieven willen we hieraan bijdragen, door te informeren over activiteiten, door ervaringen van leden te laten zien en door regelmatig ‘over de grens’ te kijken. Samen, Actief en Fit, de ondertitel bij NKBV Masters, is een belangrijke leidraad bij de keus voor onze berichten. Vanaf nu hanteren we in onze nieuwsbrief de nieuwe naam NKBV Masters, maar het zal jullie opvallen dat onze website en emailadressen nog moeten worden aangepast.

Leny, Dineke, Otto, Willibrord, Ineke, Gerie, Ruud

Mijn Topmoment

Een topmoment voor Wim Heijl

Wim zit in de stoel uit te rusten van zijn beklimming en te genieten van zijn topmoment

Tijdens een bergsportkamp heb ik de Grand Paradiso beklommen met een gids. Tijdens de kennismakingsdagen had ik al een aantal mensen proberen warm te maken om mee te gaan. In de loop van het kamp waren er 4 geïnteresseerden. Maar hoe dichter we naar het moment van vertrek kwamen hoe meer mensen ervoor kozen om niet mee te gaan. Uiteindelijk was ik nog de enige. Dat vond ik erg jammer.

Ik heb de Grand Paradiso toch met succes beklommen.

En daarna kwam voor mij het echte TOPMOMENT.

Een vriend van mij heeft me opgehaald op de parkeerplaats. Bij aankomst in het bergsportkamp vond ik enthousiaste bergsporters die mijn tent versierd hadden met vlaggen en ballonnen.

Ik kreeg een heel warm welkom. Tijdens de bonte avond werd ik nogmaals gehuldigd en werd het Wilhelmus spontaan ingezet. Een TOP moment om dat als 73 jarige te mogen beleven.

Wil jij je ervaringen ook met ons delen? Schrijf of mail ons dan!
Heb jij een foto van een ‘topmoment’ met een bijzondere herinnering aan de bergen? Het hoeft niet een foto op een top te zijn, maar kan ook een moment uitdrukken waarop jij je ‘top’ voelde. Stuur die dan met een korte beschrijving naar redactie@sectiemasters.nkbv.nl.

Kennismaken met …. Alke Rosbergen

Veel leden van NKBV Masters doen mee aan onze activiteiten of helpen mee onze activiteiten te organiseren. In deze nieuwsbrief vertelt Alke Rosbergen over haar ervaringen als coördinator basiskampen. Klik op het plusje om het verhaal van Alke te lezen.

Wil jij je ervaringen ook met ons delen? Schrijf of mail ons dan!

Als je zelf schrijft kun je daarbij eventueel gebruik maken van de algemene vragenlijst. Deze vragenlijst vind je hier. Maar we kunnen je ook interviewen.
Stuur dan een mail naar redactie@sectiemasters.nkbv.nl , één van de redactieleden neemt dan contact met je op.

Alke Rosbergen is één van onze leden die zich in de afgelopen periode als vrijwilliger heeft ingezet. “Ik ben coördinator van een basiskamp geweest, vorig jaar in Zell am Ziller, dit jaar in Espot. Ik weet wat dat inhoudt, want daarvoor deed mijn man dat ook al. Waarom ik dat doe? Ja, iemand moet het doen. En de coördinatie van een basiskamp is niet veel werk. Het is ook leuk, want als coördinator ben je gemakkelijker deel van de groep. Dat is voor mij een punt omdat ik om gezondheidsredenen niet altijd met alles mee kan doen, ik herstel relatief langzaam al is mijn conditie prima. Het leukst in deze rol is het contact met de andere deelnemers. Ook kun je al van te voren de koffer bestuderen. Verder kost het niet veel tijd.”

Alke heeft altijd veel en graag gewandeld in de bergen. “Liefst een beetje moeilijk, bij voorbeeld met stukken handen-en-voetenwerk er in.” Ze maakte huttentochten met haar man en met andere deelnemers aan basiskampen. “Rond het Virgental bij Matrei liepen we twee keer drie dagen met anderen. En met mijn man liep ik een rondje van vijf dagen in de Vanoise. Mijn favoriete berggebied is Aigues Tortes, veel mooie natuur, lekker weer, en ruig terrein. Het is wel jammer dat de sneeuw daar nu weg is, 14 jaar geleden werd een bepaalde tocht hier nog afgeraden begin juli omdat er te veel sneeuw lag. Maar eigenlijk is het overal mooi. Als gezin hebben we het nog steeds over het rondje in het Maggiadal (Locarno) waarbij ook de 6-jarige op het eind een paar meter moest abseilen langs een ijzerdraad omdat het pad weggeslagen was door een lawine. En we hadden nog wel gevraagd of het rondje te doen was!” Veel mooi ervaringen dus. “Er is geen tocht waarvan ik zeg ‘eens maar nooit weer’, maar afgebroken tochten omdat iemand anders zichzelf overschatte vind ik niet leuk.”

Alke, 75 jaar, is nu met pensioen. “Vroeger werkte ik als arts in de jeugdpsychiatrie. Nu heb ik genoeg tijd voor mijn vrijwilligerswerk en andere hobby’s, maar niet altijd genoeg energie.” Naast de bergsport houdt ze van beeldhouwen, muziek maken, lezen, handwerken. “En roeien, zo houd ik mijn conditie op peil voor de zomer. Ik gebruik daarbij het schema van de intervaltraining van de NKBV. Wat ik volgende zomer ga doen weet ik nog niet, maar waarschijnlijk wordt het een 50+ kamp in Zwitserland. We verheugen ons nu al op het bezig zijn in de frisse lucht met om elke hoek een verrassing.”

Basiskampen in 2022

We ontvingen veel positieve verhalen over de basiskampen voor 50-plussers die het afgelopen jaar plaats vonden. Jan Habraken nam deel aan het basiskamp in de Écrins dat in 2022 in de eerste twee weken van juli plaats vond. Klik op het plusje om zijn bevindingen te lezen.

Camping Municipal Ailefroide was de uitvalsbasis voor het 50+ Basiskamp in de Écrins. Een mooi gelegen, hele grote camping zonder vaste plaatsen. Je kon dus zelf een plek zoeken.

De camping is gelegen op 1500 meter wat gezien het warme weer dit jaar goed uitkwam.

Mooi uitzicht op de bergen en talloze klimwanden rondom. Vooral bij klimmers is Ailefroide een populaire camping. Wij waren daar de eerste twee weken van juli. Op 1 juli start ook het seizoen daar, dan gaan de winkels over van middagsluiting naar hele dag open.

Toen wij kwamen was de camping al aardig bezet, maar we konden toch nog wel een aardige plek vinden om als kamp bij elkaar te staan, niet te ver van sanitair en elektra. Overigens is het sanitair en ook de elektra maar beperkt aanwezig, maar het is wel goed.

In de tweede week van het kamp liep de camping echt vol en toen werd duidelijk dat er veel te weinig sanitair was. Het zou toen ook niet meer gelukt zijn om een plek te vinden om met een basiskamp bij elkaar te staan.

Met in totaal 15 personen waren we met een kleinere groep dan gebruikelijk. Maar eerlijk gezegd is dit iedereen goed bevallen. Met 25 personen zijn er altijd wel een paar mensen waar je nauwelijks contact mee hebt. Dat was nu niet zo en dat beviel goed. De meeste deelnemers waren wandelaars, maar er is ook geklommen, geklettersteigt, een groep is de gletsjer op gegaan en er was een bivak met 10 van de 15 personen. Hiervoor moesten we wel buiten het nationale park zijn. We zijn hiervoor naar de Vallée de la Clarée gegaan tussen Briançon en de Italiaanse grens, ruim een uur rijden. De tenten werden opgezet bij Lac du Serpent op 2500 meter, met een geweldig uitzicht op de Barre des Écrins en de Pelvoux.

Camping Municipal Ailefroide is omgeven door talloze klimgebieden op loopafstand. Ideaal voor zowel beginners als diehards, met enkele- en multipitch routes. Er zijn veel wandelroutes, ook vanaf de camping, van makkelijk tot uitdagend. Hutten zijn er niet zoveel en die zijn vaak gericht op de start van gletsjertochten en topbeklimmingen. Huttentochten van meerdere dagen zijn eigenlijk niet mogelijk, tenzij met meerdere gletsjeroversteken, over een col van 3300 of 3400 meter en met flink lange routes. Topbeklimmingen zijn ook lastig tijdens een kamp van 14 dagen. De toppen liggen hoog en de aanlopen vanuit het dal zijn lang. Voor een topbeklimming zou je veel tijd nodig hebben om te acclimatiseren en voor de tocht zelf zijn dan meerdere overnachtingen nodig. Voor mensen die dat leuk vinden zijn er goede mogelijkheden om te paragliden (heeft 1 persoon ook daadwerkelijk gedaan).

Het weer was fantastisch en vanwege de hoogte niet al te heet. Door de ligging van de camping kwam de zon pas laat op net voor 8 uur en was rond 7 uur weer onder.

De sfeer in dit kamp vond ik erg goed. We hadden een relatief kleine groep, met mensen die goed bij elkaar aansloten. Voor mij nog de helft oude bekenden en de helft nieuw.

Misschien ten overvloede maar de camping ligt goed centraal voor veel activiteiten. Behalve dus voor een bivac, want dan moet je buiten het nationaal park terecht. Maar dit hoeft geen probleem te zijn. Voor huttentochten moet je echt een ander gebied zoeken.

De camping is een aanrader voor vroeg in het seizoen of op het eind. Daarbuiten is het erg druk en zijn er te weinig elektrapunten en te weinig sanitair. Ailefroide is eigenlijk zo’n beetje de uitbouw van de grote camping, met een aardige supermarkt, twee bergsportwinkels en enkele leuke restaurants en terrassen.

Bergsportreizen 2023 voor 50-plussers

In 2023 heeft NKBV Bergsportreizen een heel uitgebreid programma voor 50-plussers.

Basiskampen

De basiskampen zijn onder voorbehoud van goedkeuring gepland in de Venedigergruppe (1–15 juli), Bernina (9-22 juli), Haute Mauriënne West (1-15 juli), Brenta/Presanellagruppe (19 augustus-2 september) en Breheimen (Noorwegen) (22 juli – 5 augustus).

Huttentochten

De huttentochten/alpine tochten zijn onder voorbehoud van goedkeuring gepland in de Karnische Alpen, Rätikon, Tessiner Alpen, Engadin Nationaal Park, Piz Kesch, Ammergauer Alpen, Alp Maritime/ Mercantour, Lasörling, Bernina en Texelgruppe.

Standplaatstochten

Standplaatstochten zijn dagtochten, die worden ingevuld vanuit 2 locaties (hutten). Voor 2023 zijn deze gepland onder voorbehoud in het Zillertal en de Dolomieten.

Bij het verschijnen van deze nieuwsbrief is men nog bezig het zomerprogramma af te ronden en rond half december wordt het op de website van NKBV Bergsportreizen gepubliceerd. Let op: tot die tijd staan daar nog de tochten van afgelopen zomer.

Winterprogramma

In het winterprogramma 2022/2023 zijn 3 cursussen gepland, alle in de Ötztaler Alpen. Het zijn 2 introductiecursussen toerskiën vanuit Langenfeld en een basiscursus offpiste techniek bij de Riffelsee. Voor al deze cursussen zijn nog plaatsen beschikbaar.

Uit de Regio

Gemeenten stimuleren sporten

Gemeenten beschikken over extra gelden om bepaalde doelgroepen extra te stimuleren tot sporten en bewegen. Naast het organiseren van activiteiten voor de jeugd, stimuleren steeds meer gemeenten ook activiteiten voor senioren, vanaf ca 55 jaar. Bestaande organisatie worden uitgenodigd om een aanbod voor ouderen te ontwikkelen, de gemeente stelt daar dan subsidie voor beschikbaar.

In onze vorige nieuwsbrief beschreven we hoe de NKBV regio Amsterdam met deze subsidie twee klimmiddagen in een klimhal organiseerde. Hiervan werd enthousiast gebruik gemaakt en waarschijnlijk zal een aantal mensen na deze kennismaking blijven klimmen.

Tip voor de regio’s: Vraag eens na bij gemeenten of bij de sociale wijkteams binnen gemeenten of er financiën beschikbaar zijn voor sportactiviteiten die binnen ons NKBV assortiment vallen: nordic walking, boulderen, trailrunning, een klimhalmiddag… En wie weet kan jouw regio deze extra stimulans dan aanbieden!

En verder.....

Workshop tochtenwiki voor NKBV Masters

De tochtenwiki van de NKBV is een hele mooie applicatie voor de laptop en op de mobiel om tochten te zoeken, te maken en ook om tijdens een wandeling te navigeren. Maar onbekend maakt onbemind en er mee beginnen vinden veel mensen lastig. Vandaar dat aan onze leden in het voorjaar een workshop wordt aangeboden om met deze applicatie om te kunnen gaan. Het betreft een online meeting en een praktijkdag. Deze laatste wordt in één of meerdere plaatsen in Nederland gehouden, afhankelijk van de belangstelling.

Lijkt het je leuk om aan deze workshop deel te nemen, stuur dan een mail naar tochtenwiki@mkvld.nl met vermelding van naam en woonplaats.

Nieuwjaarsbijeenkomst op 7 januari in Rhenen

Op 7 januari vindt onze traditionele nieuwjaarsbijeenkomst plaats in Rhenen. Hou de website in de gaten om te zien waar we om 10.00 uur starten met de nieuwjaarswandeling en waar we gezamenlijk zullen lunchen.

Algemene Ledenvergadering op 11 maart in Maarn

Noteer ook vast deze datum in je nieuwe agenda voor 2023. Zoals gebruikelijk vindt de ALV plaats tijdens een lunch ergens centraal in het land. Dit keer in Maarn, op een locatie waar voor en na deze vergadering samen gewandeld kan worden. Meer informatie volgt.